tisdag 23 oktober 2018

CWCs Super Pike Open -18

I helgen som var gick CWCs Super Pike Open av stapeln i Oskarshamn. En tävling med ett riktigt tufft startfält med många namnkunniga team som slåss om första platsen. Det var 106 anmälda lag och på två dagars fiske skulle det lag med de fem längsta gäddorna ta hem fina priser.

Jag(Stoffe) tävlade dock inte med Ett Gäddra Liv/Bengtssons denna gången, utan jag körde ihop med Niklas Wilhelmsson från Bengtssons samt Tobias Holm. Alltid kul att fiska med lite nya personer, så man får lite nya idéer och tankar. Vi var för ett par veckor sedan ute och testfiskade lite och det fungerade väldigt bra. Men vi kände faktiskt ingen press eftersom vi inte fiskat ihop förut och kunde däremot inte luta oss tillbaka på gamla meriter.

Men vi var riktigt laddade, inget vi var ensamma om, tillsammans på torsdags eftermiddagen drog vi, och de andra Bengtssons-teamen ner mot Oskarshamn för incheckning. En tävling som helt plötsligt inte bara handlade om att vinna Super Pike Open, utan att vara bästa Bengtssons-Team samt bästa Team från höglandet då det var väldigt många team ifrån trakten med.

På fredag morgonen startade det med gemensam frukost på hotellet, måste säga att det var riktigt bra upplagt med att "alla" äter tillsammans och så man får i sig rejält på morgonen. Kort därpå var det dags för kaptensmöte för att gå igenom regler samt frågor som uppstått. Därefter gick starten, alla som vi sprang mot sina bilar för att åka till sina ställen. Vi kom iväg rätt snabbt då vi vart strategiskt placerade. Vi kom till och med först till våran ramp där vi skulle lägga i. Så med lugn och ro kunde vi traila i och bege oss ut på det blanka havet till vårat första ställe.

Det tog egentligen inte många kast innan vi direkt hade kontakt med fisk, vi lyckades inte kroka någon direkt men de var nog lite morgontrötta precis som vi var.
Vi fortsatte kasta på och till slut började vi kroka fisk. Inga bjässar dock, utan fiskar som snabbt fick simma tillbaka för att de var för små. På denna tävlingen är det minst 70cm som gäller för att få en godkänd.

Dagen gick och solen sken hela dagen samtidigt som det blåste ytterst lite. Vi förflyttade oss sakta framåt och fiskade oss egentligen mest mellan ställena. Under fredagen fick vi väldigt mycket fisk, men dock bara fyra stycken godkända. största för dagen blev Niklas 79cm som han tog sista kvarten innan inrapporteringsfönstret stängde.

Tillbaka i Oskarshamn så mötte vi många som man direkt märkte på dom att de haft grymt segt fiske. Det hade vi ju inte minst sett på liven där man kan följa alla teamens framgångar, där såg man att det var många, kanske de flesta som hade kämpat på hela dagen. Men som alltid, vissa hade haft kanonfiske medans andra inte ett enda pet under hela dagen. Det är ju tävling. Fredagskvällen bjöd på en smarrig burgare in på hotellet samt en och annan bira.

Lördags morgon och vi var taggade, vi hade ju ändå trots allt fyra godkända, vilket inte många hade. Vi kände oss verkligen inte nöjda, men vi kände ändå att vi kan klättra om vi har lite tur samt sköter våra kort. Efter frukost och kaptensmöte drog vi iväg till nästan samma ställe för att fortsätta jakten på den fina gäddan vi hade haft efter dagen innan på sista spoten. Det tog inte lång tid innan vi hade fem godkända fiskar och vi kunde lugna ner jagandet. Men det är nu det svåra börjar, att byta ut fiskarna till lite större.

Lördagen bjöd på samma väderförhållande så förutsättningarna var dom samma. Vi fiskade oss framåt och började faktiskt byta ut ett par fiskar. 70-fiskarna började helt plötsligt bli 80-fiskar, så det gick ju åt rätt håll. Det är ju skönt, men man vill ju ha den där meterfisken för att verkligen kliva upp på de bättre placeringarna. Jag tror det var typ tre timmar kvar att fiska, då äntligen passerade vi 400cm sträcket och la oss på 402cm. Det var nog egentligen sista två timmarna som vi hade kontakt med lite större, den där meterfisken samt någon mer 90-fisk var där och simmade förbi båten men ville inte hugga.

Tävlingen drog mot sitt slut och vi fick nöja oss med 402cm. Inget höjdarresultat men jämfört med många andra team var det ända helt okej. Runt 20 lag fick inte en enda godkända gädda och det var inte alls många lag som fick fem godkända. Vi fick 12 st godkända gäddor.
Vi slutade på en 29:e plats ut av 106 lag. Vi blev inte bästa Bengtssons-team då Armagäddon/Bengtssons knep 8:e platsen, men ändå bra krigat ut av oss som inte fiskat ihop så mycket!

Stort Grattis till Pursuit of Happiness som tog hem hela tävlingen med sina stabila 476cm!!

Grattis också till Marcus Molin i Team Strandvaskarna som drog längsta fisk på hela 112cm!

Tack för helgen Gubbar,
Team Bengtssons Butiken 2!