söndag 7 april 2019

Helgfiske med metergäddor


I helgen som var har vi fiskat, lite olika mycket men vi har iallafall fått lite utdelning. Det börjar dra sig mot lek i insjöarna men ännu har det inte riktigt börjat. Det började med att farsan drog en metergädda i fredags på sin korta fisketur. Han hade lite bekymmer innan han åkte ut då han inte riktigt kunde bestämma sig för vad han skulle fiska med. Vi diskuterade fram och tillbaka och kom till slut fram till ett bete som ska visa sig vara melodin för oss hela helgen.

Han hann knappt ut innan det small till i spöt, det var på tredje kastet han fick beställa fotohjälp med sin fina metergädda. Grymt! Ett par fisketimmar senare fick han nöja sig med att dagen börjat så bra för de ville helt enkelt inte hugga mer.

I lördags var jag (Stoffe) ute själv och fiskade. Måste faktiskt säga att det är rätt skönt att fiska själv. Man fiskar iallafall väldigt annorlunda då, man kan verkligen "nörda ner sig" lite mera och finslipa lite tekniker. För att ta ett exempel så vevar jag betydligt snabbare när vi är fler i båten jämfört när jag fiskar själv, kan betyda en jävla skillnad vissa dagar om året...

Hur som helst, under dagen nappade det ganska dåligt, det var väl mer senare på eftermiddagen som dom vaknade och bjöd till, självklart lagom till tiden man skulle dra sig hemåt då man hade annat inbokat. Men lördagens fiske slutade med en gädda på 90cm och 5kg. Måste säga att under dagen testades nya Miouras Mouse*....måste säga att den är väldigt spännande inför kommande fiske... ;)

*Finns att köpa hos Bengtssons Fiskebutik i Korsberga.

Idag söndag, var jag och brorsan ute en sväng. Vinden hade vänt och det var kallare vindar som drog över vattnet. Att vinden ökat är absolut inget negativt men tydligen för gäddorna var betydligt segare. Vi fick verkligen kriga för att få tag på dom, för att ens få syn på dom. Tror det tog ett par timmar innan Nicke kunde fånga dagens första. GÖTT!
Dagen gick och vi började få lite mera känningar och kontakter men det var först sista timmen som jag hade ett efterfölj (där jag skriker att det är en metergädda). Normalt sett när man haft efter en gädda är det ju lögn i helvete att få den till att hugga. Men vi ankrade upp och nötte. Tillslut ville den klippa till mitt bete och fisken kunde vevas in till båten för en håvning. Finfint! Min första metergädda för året! :D

Det var helgens fiske, nu blir det ett specifikt pass i veckan som kommer, mer info om det kommer! :)

Skepp o'hoj!

//Stoffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar