torsdag 17 maj 2018

Regnbåge / Näbbgädda / Havsöring

Dag 1

En varm och solig dag förra veckan när jag var ledig passade jag och farsan på att dra och fiska lite regnbåge. Så klart blev det i en göl här i närheten där det är inplanterade fiskar. Inte lika kul som att fiska vilt men fisk är fisk och alltid lika kul när det nappar. Sen har vi ju inte dessa vackra fiskar vilt i våran närhet direkt heller så man får ta det efter förutsättningarna. I sjön är det regnbågsöring och röding inplanterad. Det har kommit upp fina exemplar ut av regnbågar i sjön förut. Jag har vid ett tidigare tillfälle också sett en gädda simma förbi och att den har kalas varje dag den ska käka är nog inte så konstigt. Har den på något sätt också lyckats överleva samt föröka sig kan det gå en rejäl bjässe längs med botten i den åtta meter djupa gölen.

För dagen valde vi att fiska med haspelspön och skeddrag i olika sorters storlekar, för det mesta blev det långsmala skedar, bland annat testades klassiska Toby-drag samt vanliga små spinnare. Ett par dagar innan hade ett par kollegor till mig varit ute och fiskat där och haft riktigt bra fiske. Dom använde sig dock ut av fluga vilket jag tror i längden är ett betydligt effektivare fiske för just denna arten. Men vi fiskade på under dagen och tappade väldigt många, varför vet vi inte riktigt men en grej kan vara att vi hade lite för stor krok. Eller så var dom bara på lite hugg-humör och nafsade på dragen. En annars trevlig och rolig dag!

Dag 2

Ett par dagar av jobb gick och helgen kom, fortfarande soligt och kanonväder ute. Vi beslöt oss för att inte fiska efter gädda då gäddorna förmodligen är lika sega som vi är i detta väder. Tanken var nog att söndagen skulle bestå av lite vapenvård i fiskeboa men istället fick vi rapporter om att dom heliga näbbgäddorna tagit sig in över kusten. Detta var inget vi funderade över utan plockade ner grejerna och drog öster ut för att fiska näbbgädda. Vi startade tidigt på söndagsnatten och hämtade även upp Christian Fridh som ville med mig och farsan. Ni som följt bloggen och läst förra årets näbbgädde-inlägg vet att dessa fiskar endast är inne en kort stund på våren när det börjar bli varmt och det kan vara svårt att pricka rätt dag, för är dom inte där så är dom inte alls där. För två år sedan åkte jag och farsan och fiskade en hel helg utan en endaste kontakt, dom var helt enkelt inte inne. Ett par dagar efter åkte vi igen och då kokade det av dom i vattnet.

Så gissa om vi hade lite press på oss nu när farsan skulle med igen som inte fått någon. Men de rapporter vi fått var lovande tyckte vi och man måste iallafall våga chansa. Väl framme på plats var det en kvarts gående och släpande på fiskeutrustning till vår hemliga lilla plats. Det tog inte heller lång tid innan Fridh plockade första näbbgäddan och skönt, riktigt skönt att dom var på plats. Flera efterfölj blandat med spontana hugg med jämna mellanrum. Men dom är allt lite knepiga att kroka, och även här hade jag lite för stor krok, men efter att ha downsizeat lite så gick det bättre.

Tror det tog en liten stund innan farsan äntligen kunde plocka sin allra första näbbgädda. Helt ärligt är dom allt för jävla coola, gröna på ryggen och silverfärgade på sidan med två eleganta vingar och sitt långsmala huvud är dom lätt en av mina favoritfiskar. Sen att dom simmar hit för att äta eller para sig (vet inte vilket?) ända ifrån Sargassohavet gör det hela ännu häftigare. Dagen gick och ibland högg dom på bra medans ibland var dom helt borta, men det är så dom jobbar helt enkelt. En fisk som brukar ge lite plats för näbbgäddan är nämligen havsöringen, en fisk som annars inte är helt lätt att få tag på. Ska ju också nämna då att Fridh lyckades dra tre stycken, varav den ena en riktigt fin en, hans första havsöring dessutom och uppskattningsvis drygt 1,5kg.

Som vanligt när man har kul så går tiden sjukt fort, kvällen började komma och söndagsångesten började krypa på en. Dags för hemgång men en riktigt trevlig dag med mycket fisk, sol och besök av en nyfiken säl var det en lyckad dag. Måste även nämna att jag kan verkligen rekommendera näbbgäddfisket med lätt haspelutrustning för er som inte testat det, sjukt kul! :)

Tävling i helgen

Nu till helgen går Oskarshamns Pike Open av stapeln. Vi är riktigt laddade och hoppas på bra fiske i helgen. Det blir jag och farsan som tävlar för oss. Det är en tvådagars tävling och reglerna som gäller är minst 75cm och endast dom två längsta per team. Senast jag kollade var det drygt 50-60 lag anmälda. Vår sponsor och även Huvudsponsor till tävlingen är Bengtssons Fiskebutik i Korsberga. så det är fina priser på prisbordet! :)

Jag ska försöka att uppdatera eller göra ett inlägg på facebook efter dag ett på lördagen, så håll utkik där om ni vill följa oss under tävlingen! :D