måndag 11 juni 2018

"Håll hårt i spöt, för nu smäller det"


Jobb i lördags men söndag stängt och då passar vi på att åka och fiska. Det blev självklart efter gädda, jag och farsan gick upp aningen tidigt för att det skulle ju bli en varm dag, så bäst att passa på så tidigt som möjligt och få ett bra morgonfiske. Målet var att nöta av två ställen vi valt ut, två ställen vi vet innehåller stor fisk och någon gång måste det kliva på någon.

Vi har även i helgen "betat om", eller tänkt om i vår fiskestrategi och bytt ut ett par drag som inte levererat på ett tag nu. Något man måste göra ibland, vilket vi kanske varit lite för bekväma med att göra. Man står gärna med drag man känner till, vet hur de fungerar och vågar inte riktigt alltid ge andra drag man köpt på sig lite mer tid. Under en längre tid har vi faktiskt kört mycket down-size beten och kände att nu får vi nog snäppa upp någon eller flera nivåer. Både på ont och gott.


Mycket riktigt blev det en riktigt varm dag, blå himmel och 30+ grader gjorde det till tufft förhållande. Men med tanke på att det varit såhär nu i drygt en månad så har väl gäddorna och vi människor vant oss och föda måste vi båda ha i oss på ett eller annat sätt. Vi fick ett antal gäddor fördelat på hela dagen så högg de med jämna mellanrum. Jag tror att vi hade vi ett tillfälle dubbelhugg, något vi verkligen inte räknat med. Var även rättså bra size på dom för dagen då jag tror den allra minsta var drygt 70cm. Farsan plockade även ett par 80 fiskar och jag lyckades med två stycken argsinta 90+ fiskar. Något vi hade riktigt kul åt i båten var att gäddorna var så jävla arga, totalt bananas. Förutom stenhårda hugg så nästan spöt flög ur näven så var det upp och styla med skaka på huvudet över vattenytan. Fantastiskt häftigt!


Med någon timma kvar av vår sista spot krokar farsan en lite bättre fisk, en härlig fight men som sedan enkelt kunde landas i håven blev vår största fisk för dagen en 103cmare. Kul och skönt på samma gång att få lite utdelning på nötandet! Denna gädda vägde sedan in på 6,5kg, ser betydligt smalare ut på bild men längden talar väl sitt. Snabb release och vi var "on-fire" med bara någon timma kvar att fiska. Kort därpå hade vi kontakt med en gädda, och då snackar vi GÄDDA.

Helt ärligt är jag fortfarande helt mållös. Längesen vi hade kontakt med en större nu, men att få se denna och vart enda hårstrå ställer sig upp på kroppen.... det var galet. Jag har i efterhand även bitit mig i handen tydligen utan att ha tänkt på det, jao.. det var min reaktion det. Ja, vi fiskade och kastade så in i helvete efter den men inte, den är ju kvar iallafall men fyfan... en sak är säker och det är att jag tänker INTE bada där!

Till sist en riktigt trevlig dag där vi kan konstatera att målet för dagen lyckades vi med, en metergädda och även två 90+ fiskar. Härligt! Idag har vi regn här hemma och det behövs verkligen, det gör att både vi tänder till och även gäddorna blir piggare! :)
Mer fiske i veckan väntas och förhoppningsvis något mer inlägg, om inte, får ni svänga förbi Bengtssons Fiskebutik i Korsberga, handla och snacka fiske med mig! :D



// Stoffe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar