fredag 31 augusti 2018

Borrefiske och tävlingsschema för hösten!

Uppehåll ett tag här nu på bloggen, men lite har det allt hänt ändå. Trots den extrema värmen så har vi varit ute ett par fiskepass för hålla kastarmen varm. Men för första gången på väldigt länge så har vi styrt om vårat gäddfiske och riktat det mer mot abborre. Vi måste ju också följa strömmen så klart, efter riktigt grym youtube-serie som perchfight kan man inte bli annat en sugen på att fiska lite borre.

Visst har vi fått en och annan abborre under alla de gäddpassen man gjort men aldrig gått in för det seriöst. Så vi började med oss att införskaffa oss lite mer abborre-anpassade fiskegrejer. Blir aningen tufft att stå och kasta lätta beten med 0,32 -lina och 4000 -rullar. När väl fiskeutrustningen var klar gick vi till betena, ett par spinnare har man så klart kvar sen man var liten, de fungerar så klart nu också. Men vi köpte lite blandade små wobbler, blades och stekheta shadow rap. Jiggskallar blev det också ett par i olika former och storlekar tillsammans med typ en 10-15 grams skalle.

Nu var vi laddade, då till nästa anhalt, vart hittar vi abborren? Vid gäddfiske har vi ju våra ställen och sätt som vi fiskar på. Men nu stod det lite still, men efter lite research och tips så skulle väl inte detta vara så svårt. Vi åkte ut till en sjö i vår närhet där vi vet att andra haft bra och stora abborrar. Men det var inte så enkelt som vi kanske trott.

Vi fiskade på under dagen och abborrar fick vi, inga bjässar men det högg ett par stycken på kort stund för att sedan vara helt dött. Likt gäddfiske fast ändå inte. Har för mig att vår största på de få passen blev en 32cm... aja det är ju en början iallafall! Men kul var det, jag själv har haft lite emot att fiska abborre då jag inte gillar de tunna och små-små grejerna man använder, men med rätt utrustning och mer kunskaper blev det riktigt kul!

Det kommer nog bli lite fler pass framöver men nu drar ju gäddsäsongen igång och med det kommer tävlingarna. Till att börja med kommer vi att köra Höstgäddan, den lokala tävlingen här där vi vunnit båda gångerna vi medverkat, så mycket som står på spel! :)
Därefter blir det ett SM-kval i Vidöstern, Värnamo. Till sist avslutas hösten med Balticgäddan nere i Kalmar. Kan eventuellt bli ytterligare någon tävling men det återstår att se.

*Höstgäddan 22/9
*SM-kval Vidöstern, Värnamo 29/9
*Balticgäddan 27/10

För er som inte hade möjligheten att läsa Smålandstidningen, så hade vi ett reportage om oss i Team Ett Gäddra Liv/Bengtssons igår torsdagens tidning om oss som familjeteam och hur man tävlingsfiskar. Vill ni läsa artikeln finns den att läsa på www.smt.se och så får ni söka er fram.

Det blev en väldigt bra artikel som fick mycket fokus på tävlingsfiske samt hur kul det är att vara ett familjeteam samtidigt som vilket gäddra liv det kan bli... hehe
Måste ju bara nämna att under "filminspelningen" så lyckades ju jag få en gädda på första kastet.... inte alltid det händer när det väl gäller. Så för att poängtera det så vill jag ha sagt att det inte alltid är så enkelt att få fisk! haha :D